A gumiabroncs nem addig jó, amíg ki nem durran

Így ősszel sokan gondolkodnak el azon, hogy vajon jó-e még az a téli gumi szett, amivel a legutóbbi szezonban közlekedtek. Honnan tudhatja egy hozzá nem értő ember, hogy vajon mikor érett meg a cserére egy gumi?
Nem mindenki bízik meg a gumisokban
Az autógumisoknak magától adódóan érdeke, hogy megpróbáljanak eladni egy szett új gumigarnitúrát. Éppen ezért aztán sok autós nem is igazán bízik meg abban, amit a gumis mond neki.
Vannak olyan egyértelműen eldönthető kérdések, amikhez nem is kell kikérni a gumis véleményét. Ilyen például a gumi életkora, ami feketén-fehéren rajta van az abroncs oldalfalán, és nem is lehet átcímkézni.
A DOT szám elárulja, mikor gyártották az abroncsot
Minden nyári és téli gumi oldalfalán megtalálható a DOT száma, amely alapján bárki kiszámolhatja, mennyi idős az adott abroncs. Nem kell hozzá komplex matematikai tudás.
A DOT szám összesen 11 karakterből áll, ám ebből ez esetben most csak az utolsó négy számjegy a fontos. A gumi oldalfalán egy ilyen hosszúságú karakterlánc van, így nem is lehet eltéveszteni.
A négy számból az első két szám jelöli a gyártás hetét, a második kettő a gyártás évét. Összevetve ezt az aktuális dátummal, pillanatok alatt megtudható, hogy hány éves és hány hetes az adott gumiabroncs. Nem egy gyorsan romló árucikkről van szó, így az, hogy pontosan melyik napon gyártottak egy gumit, egyáltalán nem számít.
Mennyi idős gumival lehet még közlekedni?
A kérdésre nem lehet egzakt választ adni, mivel a gumi állapotától is függ az, hogy alkalmas-e közlekedésre. Ugyanakkor vannak olyan számok, amik alapján biztosan eldönthető az, ha egy gumi már nem alkalmas a közúti közlekedésre.
A szakemberek egyetértenek abban, hogy az autógumik élettartama kereken tíz év. Eddig képesek megőrizni azokat az előnyös tulajdonságaikat, amelyek révén optimális kapcsolat teremthető az autó és az útburkolat között.
Ha egy autógumi tíz évnél idősebb, akkor elveszíti a rugalmasságát, sokkal nehezebben lehet vele megállni, és a tapadása is gyengébb lesz. Mindez balesetveszélyes helyzeteket teremthet, így ha a gumi DOT száma alapján rájössz, hogy egy gumiabroncs idősebb mint 10 év, akkor sajnos nem lehet már rendeltetésszerűen használni tovább.
Még egy 5 éves gumi is újnak számít
Azokat a nyári és téli gumikat, amiket nem szereltek még fel, soha nem használták őket, 3 éves korukig frissen gyártottnak nevezik. Érdekesség, hogy még egy 5 éves abroncsot is bátran nevezhetünk újnak, és ugyanúgy lehet vele közlekedni 5 éven keresztül, ha nem kopik el vagy nem sérül meg, mintha 1 éves korától rónák vele a kilométereket.
A kereskedők értékesíthetnek 6 vagy akár 9 éves abroncsokat is. Az 5 évnél idősebb abroncsokon azonban fel kell tüntetni egyértelműen, hogy hány éven át lehet őket használni. Értelemszerűen egy 8 vagy 9 éves abroncsért már nem is tudnak elkérni annyi pénzt, mint egy 2 vagy egy 5 éves garnitúráért.
Kép forrása: Pixabay.com
Hirdetés (X)