MillerKnoll

A hátfájás kellemetlen probléma, ami sokakat érint világszerte. Ráadásul jó ideje nem csupán az idősebb korosztály szenved tőle, hanem  –  megváltozott életmódunknál fogva –  egyre fiatalabb korban jelentkezik.

Akik sok időt töltenek számítógép előtt ülve, például munkájukból kifolyólag, hazaérve pedig szívesen ülnek le a tévé elé, és nem mozognak rendszeresen, gyakran tapasztalhatnak különböző panaszokat.

Ezért cikkünkben összegyűjtöttünk néhány hatékony tippet hátfájás ellen!

Hogyan előzhetjük meg a hátfájást?

Mozogjunk rendszeresen!

Aligha lesz meglepetés, hogy a rendszeres mozgás az egyik legjobb módja az izom és ízületi panaszok megelőzésének. Ahhoz, hogy csökkentsük a hátfájás, az izomhúzódás vagy becsípődés lehetőségét ráadásul nincs is szükség megerőltető edzésre.

Általános egészségünk megőrzése érdekében jó, ha olyan sportot is űzünk, ami fokozza a vérkeringést és megemeli a pulzusszámot, ezek ugyanis erősítik a szív- és érrendszert is. Hátfájás ellen azonban a kisebb intenzitású mozgásformák is megfelelőek.

Ilyen például:

  • a pilates,
  • a jóga,
  • a gerinctorna
  • és a gyógytorna is.

Ha nincs időnk, napközben az asztalunknál is végezhetünk pár egyszerű gyakorlatot, amelyek segítenek az elfáradt izmok átmozgatásában. Ilyen a fej-és nyakkörzés, a vállkörzés, illetve a gerinc melletti izmok nyújtását szolgáló mozdulatok.

Figyeljünk az ergonómiára!

Mivel a legtöbben napjaink nagy részét asztalnál ülve töltjük, különösen fontos a munkaállomásunk ergonómiája. Monitorunkat helyezzük olyan magasságba, hogy székünkben hátradőlve pontosan magunk elé nézzünk!

Ha két, vagy több képernyőt használunk, a fő monitorunk legyen velünk szemben és ezen végezzük munkánk nagy részét, a kiegészítő képernyőket pedig igyekezzünk ezzel egy magasságba helyezni.

Ha ergonomikus széket keresünk, ami kellően megtámasztja a gerincet, és akár több órán keresztül is kényelmes ülőhelyet biztosít, jó választás lehet a MillerKnoll márka.

Ez az amerikai bútorgyártó vállalat nemcsak berendezései ergonómiájára, hanem azok innovatív és egyedi formatervezésére is nagy hangsúlyt fektet, így bármelyik otthonban, vagy irodában megállják a helyüket.

Ismerjük meg az emelés szabályait!

A hát- és derékfájás hátterében gyakran áll a nem megfelelő emelési technika. A hátizmok alapvetően nem alkalmasak jelentős erőkifejtésre, ennek ellenére  ha hirtelen emelünk meg valami nehezet, gyakran derékból tesszük azt, miközben lábból kellene emelnünk.

Szervezetünk legerősebb izomcsoportja a combunkban található, vagyis innen tudjuk kifejteni a legnagyobb erőt. Ha jelentős súlyt akarunk mozgatni, guggoljunk le annyira, hogy a csípőnk a lehető legközelebb legyen a tárgy súlypontjához.

Találjunk rajta biztos fogást, nehogy emelés közben a lábunkra essen, majd combból és csípőből indítsuk a mozdulatot. Közben figyeljük rá, hogy hátunk végig egyenes maradjon!

Mit tehetünk akut hátfájás esetén?

Alkalmazzunk fájdalomcsillapítókat és gyulladáscsökkentőket

Ha úgy érezzük, hogy a helyi fájdalomcsillapító krémek nem használnak, gyógyszeres segítséghez is nyúlhatunk. Az ibuprofen tartalmú fájdalom- és gyulladáscsökkentők különösen hatékonyak az izom- és ízületi fájdalmak ellen.

Ha néhány napon belül nem szűnik meg a hátfájás, mindenképp forduljunk orvoshoz! A gyógyszerek hosszú távú alkalmazása ugyanis növelheti szervezetünk ellenálló képességét a hatóanyagukkal szemben, vagyis idővel még nagyobb dózisra lehet szükségünk ahhoz, hogy kifejtsék hatásukat.

Használjunk gyógynövényes készítményeket

A rozmaring és menta tartalmú krémek például hathatósan csökkentik a fájdalmat, és izomlazítóként is működnek. Így különösen hatásosak az izomhúzódással, idegbecsípődéssel kapcsolatos panaszok esetén.

Finom masszázzsal kiegészítve akár azonnali enyhülést is biztosíthatnak. Ha hosszan tartó hatásra van szükségünk, válasszunk gyógynövényes fájdalomcsillapító tapaszt, ami akár egész nap képes csökkenteni a panaszokat.

Hideg-meleg borogatás

Attól függően, hogy milyen jellegű panaszunk van, a hideg-meleg borogatás is segíthet a fájdalom csökkentésében.

A gyulladás okozta tünetekre például megoldást jelenthet a hideg vizes, esetleg jeges pakolás. Utóbbi esetben a jégkockákat helyezzük egy zárható zacskóba, a zacskót pedig burkoljuk törölközőbe, vagy konyharuhába, hogy ne közvetlenül érintkezzen a bőrfelülettel.

Habár fagyási sérülést nem okoz, mégis égő érzést jelenthet a bőrön, ahogy az olvadó jég is okozhat kellemetlen meglepetéseket.

A feszült, görcsös izmokat pedig egy meleg borogatással lazíthatjuk el, ami a fájdalomcsillapításban is segít. Használhatunk hozzá egy meleg takarót, forró vizes palackot, vagy melegítő párnát is.

A hátfájás legjobb ellenszere mégis a megelőzés. Ehhez pedig érdemes odafigyelni saját egészségünkre rendszeres mozgással és a megfelelő ergonomikus bútorok kiválasztásával. Amennyiben napokig nem múlnak panaszaink, ne habozzunk orvoshoz fordulni!

Kép forrása: 123rf.com

Hirdetés (X)

Comments are closed.

Friss cikkek innen:Támogatott tartalom