gépjármű biztosítás

A bonus-malus rendszer egy olyan szabályozási elv a gépjármű felelősségbiztosítások terén, amely számos országban, köztük Magyarországon is évek óta bevált módszer.

Ennek a rendszernek a célja a gépjárművezetők viselkedésének és baleseti előzményeinek figyelembevétele, valamint azoknak az autósoknak a jutalmazása, akik elkerülik a baleseteket, nem okoznak kárt másoknak.

Ebben a cikkben részletesen bemutatjuk, hogyan működik a bonus-malus rendszer Magyarországon.

A bonus-malus rendszer alapelve

A bonus-malus rendszer egy olyan skálát használ, amelyen a gépjárművezetők biztosítási díja az előző év során történt balesetek és károkozások alapján változik. A skála két végén találhatók a legjobb és a legrosszabb vezetőket jelképező osztályok. Általában a legjobb vezetők a legmagasabb osztályba (B10) tartoznak, míg a legrosszabb vezetők pedig a legalacsonyabb osztályba (M04).

Te mikor vizsgáltad felül utoljára a gépjármű biztosításodat? Nézd meg online, milyen opciók és csomagok állnak a rendelkezésedre, és használd ki az évfordulós váltás nyújtotta lehetőségeket!

Az osztályok közötti átmenetek egy meghatározott periódusban történnek, jelen esetben évente. Ha egy gépjárművezető év közben balesetet vagy kárt okoz másoknak, akkor visszaesik az osztályok között, és magasabb biztosítási díjat kell fizetnie.

Akkor viszont, ha egy évig nem okoz semmiféle kárt, akkor az osztályából előreléphet, a biztosítási díja pedig csökkenni fog az előző évhez képest.

A rendszer előnyei és hátrányai

A bonus-malus rendszernek számos előnye van, amelyek között szerepel a felelősségteljes a balesetek számának csökkentése és a biztosítási díjak igazságosabb elosztása. Emellett a rendszer lehetőséget nyújt a jó vezetőknek arra, hogy idővel kevesebbet fizessenek biztosítási díjat.

Ugyanakkor a rendszernek vannak hátrányai is. Az egyik legfontosabb hátrány az, hogy azok a gépjárművezetők, akik magasabb osztályokban vannak, így alacsonyabb a biztosítási díjuk, kevésbé hajlamosak érvényesíteni a kártérítési igényüket, mivel félnek attól, hogy visszaesnek az osztályokban és magasabb díjfizetésre kell majd átállniuk.

Emellett a rendszer néha nem veszi figyelembe a balesetek körülményeit vagy azok felelősségeit, így néhány esetben igazságtalan lehet.

Mit érdemes tehát tudni nagyvonalakban?

Összességében a bonus-malus rendszer Magyarországon hatékony eszköz a gépjárművezetők felelősségteljes viselkedésének ösztönzésére és a balesetek számának csökkentésére is.

Azonban fontos, hogy a közlekedésben mindig szem előtt tartsuk a mások és persze saját épségünket is, hiszen az anyagi javak és a biztosítási besorolás nem mindig lehet visszatartó tényező egy vakmerőbb manőver megindításának mérlegelésekor.

Mérjük fel mindig higgadtan és reálisan a szituációt, és törekedjünk a minél hosszabb távú balesetmentes közlekedésre!

Kép forrása: Pixabay.com

Hirdetés (X)

Comments are closed.

Friss cikkek innen:Támogatott tartalom