munkahelyi stressz

Amint kikerülünk az iskolapadból, és belekóstolunk a felnőtt életbe, a munkánk és a munkahelyünk kulcsfontosságú résztvevője lesz a mindennapjainknak. A mai társadalomban sokan presztízskérdést csinálnak belőle.

Nem véletlen, hogy ismerkedéskor szinte az első kérdések között szerepel, hogy a másik fél mivel foglalkozik.

A munka határozza meg az embert?

A munkakör adott esetben árulkodhat a végzettségünkről, intelligenciánkról, társadalmi státuszunkról és még az önértékelésünkről is. Nem csoda hát, hogy gyakran nem tudjuk, hol a határ, és túlzásba esünk a munka mennyiségét illetően.

A vele járó túlzott stressz azonban bizonyítottan káros, és akár olyannyira romba döntheti az életünket, hogy végül részt kell vennünk például a Swan Lake Központ kiégést kezelő terápiáján.

Melyek a figyelmeztető jelek?

Alapvetően nincs azzal semmi gond, ha keményen dolgozunk, és sikeres karriert szeretnénk, azonban muszáj törekedni az úgynevezett work-life balance-re, azaz arra, hogy a munka és a magánélet egyensúlyban legyen. Főleg cégvezetők, vállalkozók esetében figyelhető meg, hogy szinte az egész életüket feláldozzák a munka oltárán, és még akkor is hajtanak, amikor már teljesen kimerültek fizikailag és mentálisan is.

A stressz azonban különféle testi és pszichés tünetek képében megbosszulja magát. A gond viszont az, hogy legtöbbször nem is gondolunk arra, hogy ez állhat a panaszok hátterében. Az alábbi jelek viszont mindig árulkodóak:

  • Csökken a munka iránti motiváció, érdeklődés.
  • Állandó ingerlékenység.
  • Alvászavarok: este nehezen tudunk elaludni, éjjel többször felriadunk, reggel fáradtan ébredünk.
  • Koncentrálási nehézség.
  • Gyakori gyomorfájdalom, emésztési problémák.
  • Krónikus fáradtságérzet, még akkor is ha aznap kevésbé voltunk leterhelve.
  • Gyakori fejfájás.
  • Izomfeszültség a vállban és a háton.
  • Szorongás, visszahúzódás.
  • Káros örömforrások (pl. alkoholfogyasztás) keresése.

Amennyiben ezek közül egyet vagy többet is hosszabb távon tapasztalunk, az annak a jele, hogy valószínűleg túl sok munkahelyi stressz ér minket. Ilyenkor muszáj egy kicsit úgymond “behúzni a féket”, mielőtt teljesen kiégnénk, vagy ami még rosszabb, valamilyen függőség alakulna ki. A stresszt 100%-ban kivédeni szinte lehetetlen, de azért nagyon is tehetünk, hogy a lehetőségekhez képest minél jobban csökkentsük.

Hogyan győzzük le a stresszt?

Ne várjuk meg, amíg egy baleset vagy betegség miatt kell kényszerpihenőre mennünk. Igenis rendszeresen szánjunk időt arra, hogy kikapcsolódjunk, és feltöltődjünk. Iktassunk be olyan napokat, heteket, amikor egyáltalán nem foglalkozunk a munkával, csakis a pihenésre, a hobbinkra, a családunkra koncentrálunk.

Évente 1-2 alkalommal utazzunk el, fedezzünk fel új helyeket. A nyaralás alatt mellőzzük a munkát, kérjük meg a kollégákat és ügyfeleket, hogy ne keressenek. A dolgos hétköznapokban pedig találjunk alkalmat a lazításra, például mindennapos relaxációval, meditációval, sporttal, kézműves hobbival.

Kép forrása: Pixabay.com

Hirdetés (X)

Comments are closed.

Friss cikkek innen:Támogatott tartalom