gumi

Mi lehet megnyugtató és ideális érték egy új gumi profilmélysége kapcsán? Egyáltalán hogyan érdemes gondolkodni a kérdéskörről, amikor a tökéletes gumi kiválasztására készülünk az autónkhoz? Illetve mikor kell inkább a gumicsere irányába mozdulni?

Erről lesz szó bővebben is a bejegyzésben. Remélhetőleg ezzel is rá tudunk mutatni annak a fontosságára, mennyire lényeges dolog foglalkozni ezekkel a paraméterekkel egy-egy autó felhasználójaként.

Miben lehet gondolkodni egy új gumi profilmélysége kapcsán?

Konkrét számok helyett jobb, ha az ember úgynevezett közelítő értékekre igyekszik fókuszálni. Már csak azért is, mivel az új gumi javasolt profilmélysége egyaránt függ a méretétől, a típustól, a gyártó kilététől és a paramétereitől.

Nincs ez másként, ha mondjuk az Olcsobbgumi.hu webáruház nyári gumi kínálatából szemelünk ki egy adott garnitúrát. Ha már megemlítettük, a nyári személyautó gumiabroncsok esetében a profilmélység nagyjából a 6-8 mm körüli tartományba esik optimális esetben.

Ami a téli időszakban használatos autógumikat illeti, valamelyest eltérhet a javasolt tartomány. Megközelítőleg a 7,5-9 mm gyári profilmélység az, amivel kalkulálni lehet és érdemes, mint egyfajta határértékkel.

Milyen összefüggés van a profilménység és a teljesítmény között?

Meglehetősen szoros, amit egyébként józan paraszti ésszel is viszonylag könnyen be lehet látni. Amint a javasolt skálán kívülre kerül a barázdamélység, onnantól kezdve drasztikusan esik vissza az abroncsok menet közbeni teljesítménye és megbízhatósága.

Már száraz körülmények között is, de csapadékos időben fokozottan. Hogy mi ennek az oka? Ha kisebbek a barázdák, akkor az útfelületen lévő vízmennyiség elvezetése máris problémássá válhat.

Pontosan ebből szokott kialakulni az úgynevezett vízen felúszás problémája. Amikor a legnagyobb igyekezet ellenére is kormányozhatatlanná válik az autó, és máris borítékolható a nemkívánatos baleset.

Honnan lehet azt tudni a profilmélységnél, hogy elérkezett a gumicsere ideje?

Szélsőséges esetekben ezt szabad szemmel sem túlságosan nehéz megállapítani. Alternatív lehetőségként úgynevezett futófelület-mélységmérővel meghatározható, hogy egy gumiabroncs mennyire használható egyáltalán.

Persze nem mindenkinél van kéznél ilyen eszköz. A TWI, angolul Tread Wear Indicator használata is megoldás lehet, mint egyfajta kopásjelző indikátor. A TWI, illetve a háromszög jelzés a gumi oldalfalán megmutatja, hogy egész pontosan hol található a kopásjelző a futófelületen.

Amikor a gumiprofil már annyira leredukálódott, hogy a kopásjelzőt is elérte, akkor nincs mire várni. Ha továbbra is a kockázatmentes, zavartalan autózás a célunk, akkor mielőbb cserélni kell a felniken lévő szettet.

Kép forrása: Pixabay.com

Hirdetés (X)

Comments are closed.

Friss cikkek innen:Támogatott tartalom